Enter your keyword

Putt uw geluk !

Putt uw geluk !

Verbeter uw putten tijdens het golfen !

Wat is het en waarom heeft u het nodig bij het putten

Veel golfers proberen hun putten te verbeteren door een lijn op de bal te tekenen. Jammer genoeg is het succes hiervan een mythe! Maar wat kan dan wel helpen?

‘Quiet Eye Fixation’ is een techniek om beter te mikken op het doel. Een niet-golfgerelateerd voorbeeld hiervan is een vrije worp tijdens het basketbal. Er wordt eerst gedurende enkele seconden geconcentreerd op de bal vooraleer naar het doel gegooid wordt. De tijd om alle prikkels te verwerken wordt hiermee vergroot en daarom is de kans op slagen groter. Dit klinkt vrij logisch, maar toch is het niet iedereen gegeven om dit uit te voeren.

Blijkbaar zouden professionele golfers rond de 2,5 tot 3,0 seconden blijven staren naar de golfbal terwijl een amateur maar 1,0 tot 1,5 seconden zal staren. Een reactie in de hogere hersencentra vindt plaats bij het staren. De complexe neuro-anatomische en neurofysiologische processen van Quiet Eye Fixation besparen we u. De essentie is dat deze techniek berust op twee hersencentra (hippocampus & amygdala) die de emoties en negatieve gedachten reguleren. Als bij deze een negatief stemmetje doordringt, kan het de Quiet Eye Fixation verstoren en zo de prestatie beïnvloeden. Ook visuele afleidingen kunnen een negatieve impact hebben op de ‘Quiet Eye Fixation’.

Update

Recentelijk is er een studie uitgevoerd naar het uitvoeren van een putt beweging en waar uw aandacht op gericht moet zijn om succesvol te zijn. Wat blijkt, een externe focus (op het doelwit) heeft een betere invloed dan een interne focus (op uw eigen lichaam, positie, etc.) tijdens de beweging.

Wat u dient te onthouden:

  • Blijf kijken naar de bal vooraleer u deze putt
  • Denk altijd aan iets leuk als u de bal putt of maak u hoofd leeg
  • denk niet te veel aan uw lichaam tijdens het putten

Kijk hieronder het filmpje voor meer informatie.

Wat zijn 'approach-avoidance achievement goals' en hoe te gebruiken

Approach en avoidance achievement goals zijn twee soorten technieken om een doel te bereiken. De ‘Approach’-techniek start vanuit de idee dat u voor uzelf wilt winnen. De ‘Avoidance’-techniek gaat van een negatiever standpunt uit, waarbij u wilt winnen om niet slechter te zijn dan de andere. Er is hier een opvallend verschil tussen een positieve en een negatieve motivatie. Net dit psychologisch standpunt zal uitmaken of u al dan niet die putt haalt! U kan dit meteen in de praktijk toepassen. Bijvoorbeeld:

U: Ik wil niet slechter putten dan mijn medespelers = Avoidance

U: Ik wil beter putten dan mijn medespeler = Approach

In plaats van het toedragen van een negatieve connotatie aan uw motivatie, kan u maar beter van het een positiever standpunt uitgaan. Hierbij geldt hetzelfde principe als bij de ‘Quiet Eye Fixation’ waar negatieve gedachten beter gemeden worden!

Met deze tips kan u met een gerust hart die moeilijke putt aangaan. Als u dit artikel interessant vindt, LIKE ons zeker op facebook!

Bedankt voor het lezen!

Referenties

1. Fulton, The Effect of a Visual Distraction on Quiet Eye Duration and Putting Performance in Collegiate Athletes, International Journal of Golf Science, (2014) 1, 26-34
2. Joan N. Vickers, Neuroscience of the Quiet Eye, International Journal of Golf Science, (2012) 1, 1-9
3. Moore, The effect of challenge and threat states on performance : an examination of potential mechanisms , Psychophysiology, (2012) 49, 1417–1425.
4. Marc Lochbaum and Chad Smith, Making the Cut and Winning a Golf Putting Championship: The Role of Approach-Avoidance Achievement Goals, International Journal of Golf Science, (2015) 4:1, 50-66
5.Pelleck V., Location versus task relevance: The impact of differing internal focus of attention instructions on motor performance.,Acta Psychologica , 2017 May;176:23-31.

Pieter Van Bossuyt

Kinesitherapeut - Manuele Therapeut - Personal Trainer - Golf Biomechanica

Related Posts

WhatsApp WhatsApp us