Enter your keyword

Golfspecifieke opwarming

Golfspecifieke opwarming

Is opwarmen belangrijk bij golf?

Een opwarming is een belangrijk onderdeel van golfen, maar wordt vaak verwaarloosd. Als u op het golfterrein aankomt, zal u zelden mensen een goede opwarmingsroutine zien uitvoeren. Indien u zelf een opwarming uitvoert, kan u zich afvragen of u dit lang en vaak genoeg doet. Een goede opwarming biedt namelijk vele voordelen die u langer doen genieten van het golfen!

De voordelen van opwarmen

Hoewel een opwarming opmerkelijk eenvoudig lijkt, wordt het vrijwel nooit goed uitgevoerd of toegepast. Het is belangrijk om als golfer een opwarmingsroutine uit te voeren alvorens u begint. Vooral bij oudere golfers is een opwarming belangrijk. Een toenemende leeftijd zorgt voor veranderingen in het motorisch (houdingen) en het skeletaal (beenderen) systeem. Als gevolg hiervan zal men gehinderd worden in het herhaaldelijk uitvoeren van een volledige swingbeweging. Recreatieve golfers moeten beseffen dat ze veel baat hebben bij een opwarming. Het simpele feit dat een toename van slechts een paar procent van de swingsnelheid zal vertalen in een grotere slagafstand!

Hoelang met u opwarmen?

Wist u dat 75% van de recreatieve golfers minder dan 5 minuten opwarmt? Vaak worden een paar rekoefeningen en swingbewegingen uitgevoerd voor men begint. Er zijn ook golfers die minder dan 1 minuut of zelfs niet opwarmen! Ze komen aan op het golfterrein en beginnen direct te spelen.

Een goede opwarming duurt langer dan 10 minuten. Golfers die minder dan 10 minuten opwarmen, hebben de helft meer kans op blessures. We zien ook dat de clubhead snelheid van het swingen met een ijzer 5 met maar liefst 3 tot 6 m/s toeneemt. Als u een opwarmingsroutine 5 keer per week uitvoert en dit gedurende 5 weken, zal uw clubhead snelheid toenemen met 7 tot 10 m/s. Dit is 24% meer dan golfers die niet langer dan 10 minuten opwarmen.

Conclusie

Het consequent toepassen van een opwarming is een gouden advies. Uw prestaties nemen toe en de kans op blessures daalt door adequaat een opwarming uit te voeren voor elk nieuw golfspel. U moet zich realiseren dat een gebrek aan voorbereiding grote gevolgen kan hebben op lange termijn. Voer voor elke golfsessie een opwarmingsroutine uit die langer dan 10 minuten duurt en zorg ervoor dat uw lichaam warm aanvoelt. Dit zal uw kans op blessures al met de helft doen dalen!

Heeft u nog geen opwarmingsschema? P.E.R.form heeft speciaal voor u gratis een opwarmingsschema opgesteld! Vul hieronder u naam en e-mail in en u krijgt het schema onmiddellijk toegestuurd.

U heeft geen klachten, maar u wil nagaan hoeveel kans u heeft op het creëren van klachten? Of u wil nagaan waar de oorzaak van uw pijn ligt? Dan kan u bij ons een volledige ‘Golf Medical Analysis’ laten uitvoeren. Bij vroegtijdig constateren van de oorzaak van uw klacht(en) of blessuregevoelige regio’s, proberen wij u een lange en zorgeloze golfcarrière!

Bedankt voor het lezen!

Referenties

1. Vandervoort AA, David ML, Lynn SK, Noffal GJ. Golf is a physical activity for a lifetime. International Journal of Golf Science, 2012, 1, 54-69.

Kristof De Wit

Kinesitherapeut - Manuele Therapeut - Dry Needling - Functionele Trainer

Related Posts

WhatsApp WhatsApp us