Enter your keyword

Goede spieren zorgen voor beter golfen

Goede spieren zorgen voor beter golfen

Tips voor training!

Golfen doet u met spierketens

Een swing is een ingewikkelde beweging! Elke swing is natuurlijk ook anders, maar we kunnen enigszins een biomechanisch correcte swing bepalen op basis van wetenschappelijk onderzoek. In dit artikel overlopen we de spieractivatie bij de verschillende swing fases. Als golfer kan u uit dit artikel oefeningen halen die u beter laten presteren en efficiënter laten swingen.

Ten eerste zijn er enkele voorwaarden waar uw lichaam aan moet voldoen:

  • uw spieren moeten kunnen samenwerken
  • een goed postuur is zeer belangrijk
  • er moet voldoende beweeglijkheid zijn
  • u moet deze beweeglijkheid kunnen controleren

Nadien kan u starten met het trainen van de uithouding, kracht, snelheid en plyometrie.

Backswing – Het weinige onderzoek dat gebeurd is, toonde bij de backswing een hoge activiteit in de schouder aan van de bovenste rechter trapezius spier (52% MVIC (maximal voluntary isometric contraction)) gevolgd door de rechter middelste trapezius spier (32% MVIC). Ter hoogte van de linker schouder zorgt de activiteit van de subscapularis spier en de bovenste serratus anterior spier voor een stabiliserende werking op het schoudergewricht. Deze spieren worden geactiveerd wanneer u duwt met de rechter arm en trekt met de linker arm. In ons opwarmingsschema, dat u gratis kan downloaden, kunnen de spieren met de “Swing Twist” geoefend worden.

De benen hebben ook hun werk tijdens de swing. De rechter hamstringspier wordt samen met de linker rug- en buikspieren licht geactiveerd. Met een “chop” beweging kan u deze spieren oefenen.

Downswing – De kracht moet in deze fase overgedragen worden naar het clubblad en in de golfbal. De linker bovenrugspieren en de rechter borstspieren zijn in hogere mate actief. Om deze spieren goed op te warmen, gebruikt u het best een lichte elastische band of voert u de “Squat” en de “Superman” oefening uit van ons opwarmingsschema. De nodige spieren worden geoefend met een algemene duw of roei beweging.

Glutes are KING!

In de benen, starten de gluteus of bilspieren met werken. Zij moeten dominant zijn! Aan de rechter zijde is er een maximale samentrekking van de bilspieren met een lichtere activatie van de hamstrings. De schuine buikspieren hebben ook een belangrijke functie in deze fase. Aan de linker zijde strekt de knie zich op bij het activeren van de quadriceps. Een “Squat” en een “Uitvalspas Twist” zijn hiervoor zeer geschikte oefeningen.

Abdominals are Queen!

Versnellingsfase – Dezelfde spieren zijn grotendeels actief zoals in de vorige fase. Maar zowel de rechter als de linker borstspier zijn actief en de linker schouder wordt wat meer opgetild. De billen zijn samen met de hamstrings continu actief waardoor het lichaam zich volledig opstrekt. Het lichaam maakt een kleine gecontroleerde verschuiving naar links waardoor de middelste gluteus meer actief moet zijn. Een perfecte oefening hiervoor zou de “upright row” zijn  ( bekijk: ‘Personal fitness tips’ video vanaf 1:23 min) en een elastische band wegduwen.

Dit zijn de meest belangrijke spieractivaties binnen de golfswing. Warm deze spieren zeker op vooraleer u een bal gaat afslaan. Train ook deze spieren op uithouding, basiskracht en plyometrie zodat je meer bal-afstand haalt en gezonder swingt.

U heeft geen klachten, maar u wil nagaan hoeveel kans u heeft op het creëren van klachten? Of u wil nagaan waar de oorzaak van uw pijn ligt? Dan kan u bij ons een volledige ‘Golf Medical Analysis’ laten uitvoeren. Bij vroegtijdig constateren van de oorzaak van uw klacht(en) of blessuregevoelige regio’s, kunnen wij u op weg zetten naar een lange en zorgeloze golfcarrière!

Bedankt voor het lezen!

Referenties

  1. McHardy,Muscle activity during the golf swing, Brittish journal of Sports Medicine, 2005; 39:799–804
  2. Marta , Electromyography variables during the golf swing: a literature review, Journal of electromyografy and kinesiology, 2012, 803-813
Pieter Van Bossuyt

Kinesitherapeut - Manuele Therapeut - Personal Trainer - Golf Biomechanica

Related Posts

WhatsApp chat WhatsApp us