Enter your keyword

Levenslang golfen

Levenslang golfen

Golf is een activiteit voor het leven ondanks uw leeftijd !

Het is belangrijk om de oudere populatie te motiveren om een fysieke activiteit zoals golf te onderhouden. Golf houdt uw lichaam gezond. De aangename heuvelachtige wandelingen zijn een voordeel om levenslang te golfen. Veroudering zorgt namelijk voor lichamelijke veranderingen en men moet vaker rekening houden met vermoeidheid, bepaalde ziekten en aandoeningen zoals artritis (gewrichtsontstekingen), hypertensie (verhoogde bloeddruk) en diabetes (suikerziekte). De golfsport is daarom een ideale fysieke activiteit voor alle leeftijden. Het vereist maar een matige intensiteit van lichaamsbeweging in vergelijking met andere sporten. Verrassend is echter dat er veel blessures voorkomen. Daarom geven we een overzicht van (mogelijke) problemen en wat u kan doen om langer te golfen.

Golfen kan u op elke leeftijd !

Golf is een sport voor alle leeftijden. Alleen brengt een hogere leeftijd een aantal lichamelijke veranderingen met zich mee. Veroudering zorgt namelijk voor een vermindering van lichamelijke reserves en het vermogen om zich aan te passen aan stressvolle situaties. Dit leidt tot een verhoogd risico op blessures. De ernst van een blessure is toegenomen en het neemt meer tijd in beslag om hiervan te herstellen. Kenmerken die hierbij een rol spelen zijn uw karakteristieken als speler, hoe vaak u golft en de omstandigheden waarin u golft. Indien nodig, kan u met enkele individuele technische aanpassingen pijnvrij blijven golfen.

Veel oudere golfers klagen zowel over peesklachten als over artrose. Peesklachten t.h.v. de schouder komen vaak voor. Toch zijn oudere golfers, desondanks deze klacht, vastbesloten te blijven golfen. In overleg met uw pro en medische specialist kan u een aantal technische aanpassingen maken in uw swing. Zo kan u de kans op inklemmingen in uw schoudergewricht verminderen. Het is aangeraden om oefeningen voor uw schouderspieren (rotator cuff) en de stabilisatoren van uw schouderblad te implementeren in uw revalidatie of in uw trainingsprogramma. Meer informatie hierover kan u lezen in het artikel ‘Golf en schouderpijn‘.

Artrose daarentegen, is een veel voorkomende klacht bij oudere golfers. De meest voorkomende zones zijn de duimen, de gewrichten van de onderrug en de nek, de heupen, het kniegewricht en de voeten. U moet geen angst hebben voor een operatie van deze gewrichten. U zal het golfen kunnen hervatten. Een operatie kan zelfs leiden tot een substantiële verbetering van uw prestaties doordat uw beweeglijkheid en kracht herstellen en toenemen. Jack Nicklaus en Tom Watson zijn goede voorbeelden van professionele golfers in de orthopedische geschiedenis. Zij keerden met een heupprothese succesvol terug naar hun golfcarrière. In 2009 gaf Tom Watson het voorbeeld als oudere golfer toen hij op één shot verwijdert zat van de winst op “The Open Major Championship in Muirfield” in Schotland. Hij deed dit op 59-jarige leeftijd!

Golf geeft u fysiek en mentaal veel voordelen

Kan ik mijn kracht onderhouden?

Spierkracht is één van de fysische parameters die beïnvloed wordt door leeftijd. De daling in kracht is vooral het gevolg van de afname in spiermassa. Hoe ouder u wordt, hoe ouder uw spierstelsel wordt. Deze zaken wist u hoogstwaarschijnlijk al wel, maar wat kan u hieraan doen? Het spierstelsel past zich aan. Met een gericht oefenschema kan uw lichaam getraind worden om de geleverde krachten tijdens een golfswing te optimaliseren. De meest optimale trainingsmethode zijn excentrische oefeningen. Excentrisch wil zeggen dat de weerstand groter is dan de kracht die door de spier geleverd wordt.

Bron: strongfit.nl

Een eenvoudig voorbeeld hiervan is het plooien en strekken van de arm met een gewicht (zie afbeelding). Het plooien van de arm is de concentrische fase. Hierbij spant de biceps aan en verkort. De excentrische fase is het strekken van de arm. De biceps spant ook nu aan, maar verlengt. Excentrische oefentherapie zal eveneens uw druk op het hart en bloedvaten verminderen (lagere hartslag, lagere bloeddruk,…). Vooraleer u begint uw prestaties te verbeteren, moeten enkele basisvereisten voor het lichaam optimaal zijn. Uw lichaamsbasis bestaat uit mobiliteit, lenigheid en houdingscontrole. U kan deze drie onderdelen laten analyseren door de ‘Golf Medical Analysis’ van PERform.

Stijfheid in de gewrichten

Een ander gevolg van het verouderingsproces is stijfheid in de gewrichten die betrokken zijn bij de golfswing. De verminderde mobiliteit komt door vermindering in de plasticiteit van uw bindweefsel. Dit heeft als gevolg dat het maximale bereik van de golfswing afneemt. Hieronder enkele leeftijdsgerelateerde beperkingen:

  • zijwaarts buigen van de romp neemt tot 25% af bij het ouder worden,
  • er is 15% minder elevatie (optillen) in de schouder aanwezig,
  • 30% minder buitenwaartse schouderrotatie,
  • verminderde swingsnelheid.

Invloed op het uithoudingsvermogen

De spieractiviteiten die nodig zijn om te wandelen en om uw swing uit te voeren, hebben zuurstof en voedingsstoffen nodig. Het cardiorespiratoire systeem (hart en ademhaling) voorziet het lichaam hiervan. Veroudering zorgt voor een verzwakking van dit systeem, waardoor uw uithoudingsvermogen vermindert en u sneller vermoeid geraakt. Mentale en lichamelijke vermoeidheid leiden tot inconsistente prestaties. Golfers die ook nog eens een slechtere houdingscontrole, spiercontrole en coördinatie hebben, creëren hierdoor een extra risicofactor voor blessures. Laat deze informatie niet afschrikken, want met het juiste oefenschema kan het uithoudingsvermogen getraind worden.

Drink voldoende water tijdens uw golfspel, eventueel aanvullend met supplementen en bloedelektrolyten (natrium, kalium, chlorides,…). Voor u begint te golfen warmt u best langer dan 10 minuten op. Meer informatie over een goede opwarming vindt u terug in het artikel ‘Golfspecifieke opwarming‘.

Conclusie golf is een activiteit voor het leven

Golf is een activiteit waar u op jonge leeftijd tot de rest van uw levensduur van kan genieten. Het is een aantrekkelijke sport voor ouderen omdat ze goed kunnen blijven presteren als ze hun conditie en deelname in de sport onderhouden. Golf geeft ook voordelen als wandelen en heeft een positief effect op uw gezondheid. De gezondheidsrisico’s die u kan oplopen komen door het feit dat het lichaam minder efficiënt stress en spanningen van de golfswing kan weerstaan. Er is echter genoeg wetenschappelijk bewijs om deze risico’s te controleren d.m.v. preventieve en revaliderende behandelstrategieën en oefenschema’s. Door een multidisciplinaire aanpak vermindert u de kans op blessures aanzienlijk!

U kan levenslang blijven golfen dankzij de ‘Golf Medical Analyse‘ van PERform. Na een grondige analyse sturen we u bij om de kans op blessures te verkleinen. Bij vroegtijdig constateren van de oorzaak van uw klacht(en) of blessuregevoelige regio’s, kunnen wij u bijsturen naar een lange en zorgeloze golfcarrière!

Bedankt voor het lezen!

Referenties

1. Vandervoort AA, David ML, Lynn SK, Noffal GJ. Golf is a physical activity for a lifetime. International Journal of Golf Science, 2012, 1, 54-69.

Kristof De Wit

Kinesitherapeut - Manuele Therapeut - Dry Needling - Functionele Trainer

Related Posts

WhatsApp chat WhatsApp us