Enter your keyword

De 5 meest voorkomende blessures bij het golfen

De 5 meest voorkomende blessures bij het golfen

Golfen met klachten is geen optie!

Blessures komen zo’n 62% voor bij golfers. Ze kunnen reeds aanwezig zijn door activiteiten die buiten de golf gebeuren, maar kunnen zeker verergerd worden door te gaan golfen. Hou dus rekening met de belangrijkste factoren om uw klachten tegen te gaan.

Factoren die het risico op klachten verhogen:

  • Ouder dan 50 jaar
  • Een handicap van minder dan 9
  • Overbelasting/overuse
  • Technische fouten
  • Gebrek aan lenigheid van de spieren
  • Gebrek aan beweeglijkheid van de gewrichten
  • Geen opwarming

Er zijn veel aandoeningen die een golfer kan hebben. Ze verschillen echter naar gelang het niveau, de swingfase en het geslacht.

NIVEAU

PRO: lage rug, schouder en pols/hand
AMATEUR: overgang lage rug naar middenrug, elleboog en pols/hand

SWINGFASE

DOWNSWING: slechte controle lage rug, slechte timing (kinetische keten), in de grond slaan en keuze van uw golfclub (driver, ijzer, wedge, ...)

GESLACHT

MAN: vooral lage rug
VROUW: vooral armklachten en 'Repetitive Strain Injury'

Geef blessures geen kans door onze golfanalyses

Lage rugklachten

De nummer 1 van golf gerelateerde klachten is de lage rug die bij 18,2% tot 54% van de golfers voorkomt. Als u weet dat een swing van een Pro gemiddeld aan 160 km/h gaat (1/5e van een seconde), vergelijkbaar met een formule 1 wagen, dan is er een goede controle nodig van de lage rug. Het is niet dat we dit maar éénmalig doen. De gemiddelde golfer swingt 50 keer per ronde en 300 keer per oefensessie.

Repetitieve romprotaties met een slechte controle kunnen de oorzaak zijn van deze rugklachten. Niet alleen torsiekrachten maar ook compressiekrachten vinden plaats in de lage rug. Bij impact met de golfbal, is er een waarde van 6 tot 8 keer het lichaamsgewicht gemeten ter hoogte van de onderrug. Joggen is maar 5 keer het lichaamsgewicht op de onderrug. Dus samengevat is golf een intensieve sport waarbij de lage rug een doelwit is voor blessures. Use it or lose it !

Core oefeningen kunnen hier van pas komen. Goede billen en een goede rompstabiliteit zijn essentieel bij golfers. Golfspecifieke trainingen kunnen u op weg zetten om die vervelende rugklachten terug te dringen.

Elleboogklachten

Pijn aan de elleboog kan zich in veel vormen voordoen. Het behelst zo’n 25 tot 33% van alle golfletsels bij amateurs en 7 tot 10% bij professionele golfers. De typische golferselleboog en tenniselleboog zijn hier de bekendste van. Ze komen vooral bij vrouwen en amateur golfers voor. De mediale epicondylitis oftewel de golferselleboog komt voor door de plotse vertraging (steen, tak, grond, …) van het clubhoofd waarbij de spieren van de pols en elleboog worden overbelast. Meestal spreekt men hier over de trailarm.

De laterale epicondylitis of tenniselleboog kan ontstaan door een te stevige grip! Door  te veel te oefenen (Repetitive Strain Injury) kan er ook van deze spiergroep een overbelasting ontstaan. De leading arm is meestal het slachtoffer.

Door onze golfanalyses kunnen we problemen zoals deze er uit filteren. Hiervoor kan een behandeling of oefenplan voor opgesteld worden, waarna u weer kan deelnemen aan de wedstrijden.

Polsklachten

Zo’n 30 % van de golfpopulatie tussen 20 en 44 jaar ondervindt polsklachten. Ze ontstaan voornamelijk aan de leading pols (68%). De pinkzijde van de pols maakt  voor 87% deel uit van het totaal aantal polsklachten. Het zijn vooral de pezen (m. extensor carpi ulnaris) en de discus (TFCC) die geïrriteerd geraken. De pezen geraken door langdurige microbelasting overbelast (Repetitive Strain Injury – RSI). Vooral plaggen uit de grond slaan bij impact en te veel pols buiging bij de acceleratie zorgen voor deze peesveranderingen.

Aan de buitenzijde van de pols kan een De Quervain tendinitis ontstaan bij overbelasting.

Aan de polsrug kan een ganglia ontstaan zowel aan de leading als de trail zijde, kunnen de strekpezen geïrriteerd worden of kan er een impactie syndroom ontstaan ter hoogte van het polsgewricht.

De pols is een zeer belangrijk detail in geval van de downswing en de versnelling die gemaakt moet worden. Hij bepaalt de ‘ club head speed’ en dus ook de afstand van uw drive.

Er zijn nog ernstigere klachten mogelijk zoals stressfracturen, maar alles draait om goede voorzorgen te nemen. Train daarom uw techniek bij uw Pro en verbeter uw belastbaarheid tijdens onze golfspecifieke trainingen.

Nekklachten

Bij de backswing en follow through vormt de nek een cruciaal deel van de precisie waarmee de swing gebeurt. De nek moet kunnen roteren en zijwaarts buigen. In geval van artrose kan die zeker beperkt zijn. De mate van beweeglijkheid speelt hier een grote rol. De Pro zegt vaak dat de ogen naar de golfbal gericht moeten blijven tot u voorbij de impact bent. Bij een gebrek aan rotatie zal u vroeger draaien met de nek en dus minder accuraat swingen.

De nek maakt ook deel uit van een uitgebreidere bewegingsketen. Eén zwakke schakel en de keten functioneert niet goed. Dus zorg voor een goede beweeglijkheid van de nek of voor een aangepaste golfswing.

In geval van nekklachten zal de concentratie ook beperkt zijn. Vaak komen hier ook hoofdpijnklachten voor. Deze soort klachten kunnen verbetert worden door onze manueel therapeuten die gespecialiseerd zijn in golfers.

Knieklachten

De gemiddelde leeftijd voor een golfer zit dichter tegen de 60 jaar aan dan tegen de 18 jaar. Aldus komen knieklachten wel wat voor. Zo’n 3% tot 18% van de knieklachten bij golfers worden door het golfen zelf veroorzaakt. Dit hoeft niet perse ontstaan zijn door het golfen, maar kan wel verergerd worden door het golfen of juist de swing beweging beïnvloeden.

Trainen om knieklachten tegen te gaan of te voorkomen kan zeker. In de eindfase kan geopteerd worden voor een knieprothese. Uit onderzoek blijkt dat dit wel goed verloopt in geval van de trail knie. De leading knie is een moeilijker geval. Er komen tamelijk wat krachten (4,5 keer het lichaamsgewicht) op deze leading knie, wat natuurlijk niet vanzelfsprekend is. Hamstrings zijn los van de aanwezigheid van een prothese zeer belangrijk om te trainen.

Wat kan u hieraan doen?

Preventie is hier het sleutelwoord. Door uw lichaam beter te leren kennen, houdt u veel potentiële klachten tegen. Zo kan u standvastig plezier blijven beleven aan uw golfspel. Onze golfanalyse is gebaseerd op de meest recente wetenschappelijk evidentie en zal u een duidelijk resultaat geven aan welke zwaktes u moet werken. U zal begeleid worden door een specialist terzake die geschoold is in het medische aspect van het golfen. Daarenboven zal de snelheid van swingen en de afstand van swingen ook verbeteren.

Het wordt telkens opnieuw bewezen dat een lichaam enige mate van fysieke fitheid en belastbaarheid nodig heeft om sportactiviteiten uit te voeren. Volg daarom golfspecifieke trainingen om uw lichaam correct te laten bewegen en ook uw belastbaarheid te verbeteren. Het golfen zal efficiënter en aangenamer verlopen.

P.E.R.form biedt ‘START to PERFORM’ aan. Deze wekelijkse golftrainingen zijn een MUST voor iedere golfer. De lessen gaan door @thepark, dus kom zeker eens langs want de eerste les is GRATIS!

INSCHRIJVEN PERFORMANCE TRAINING

Neem deze informatie mee in uw golfspel én laat u zeker niet verrassen… Screen op voorrand!

PERform map - Swinganalyse, lichaamsanalyse, golfblessures, oefenschema

Bedankt voor het lezen!

Referenties

1. 2017, Baker , Risk Factors for Knee Injury in Golf: A Systematic Review, Sports Med (2017) 47:2621–2639
2. 2005 McHardy Golf and upper limb injuries: a summary and review of the literature
3. 2013 Hawkes The prevalence, variety and impact of wrist problems in elite professional golfers on the European Tour

20 artikels over golf en lage rugpijn!

Pieter Van Bossuyt

Kinesitherapeut - Manuele Therapeut - Personal Trainer - Golf Biomechanica

Related Posts

WhatsApp chat WhatsApp us